> nieuws

Nieuws

 
25 augustus 2021

Pastorale brief 34 Ooievaar op lantaarnpaal

Het gaat goed met de ooievaars in Nederland. Ik ben weliswaar geen gediplomeerd ooievaarsteller of onderzoeker maar als ik door Nederland rijd of wandel zie ik aanmerkelijk meer ooievaars dan in mijn jeugd. Okay, ik kijk anders maar ook 10-15 jaar geleden waren er veel minder.
Bij Apeldoorn in de buurt, vanuit Zwolle een paar kilometer voor de afslag Apeldoorn -Noord, zie ik ook regelmatig ooievaars. Vaak zit er één op een lantaarnpaal, soms zelfs twee. Het is een beetje een vreemd gezicht. Ooievaars passen eigenlijk niet op lantaarnpalen maar de ooievaar heeft zich zo aangepast aan de nieuwe dingen in het landschap.
Zo heb ik ook weleens gehoord over reigers in de buurt van Amsterdam.  Deze groep wist precies wanneer de vismarkt bijna afgelopen was en kwam dan de vis die min of meer werd weggegooid opeten. Hoezo, aangepast aan de nieuwe situatie.
Al verder denkend over deze vogels die zich aanpassen kwam ik ook op de kerk. Een deel van de leegloop van de traditionele kerken is volgens mij te wijten dat ze zich niet aangepast hebben aan de nieuwe tijd. De mensen wensen andere vormen, gaan graag naar bioscoop of theater, maar de kerken hebben zich daar maar mondjesmaat aan aangepast. Vaak gingen ze bij ‘vernieuwing’ terug grijpen op meer liturgische rituelen van vroeger. Responsies bv. Dus de gemeente zegt hardop wat in de orde van dienst staat dat ze moeten zeggen. 
Gek eigenlijk. Wanneer ik in de Bijbel de verhalen over Jezus lees dan lees ik dat Jezus zich ook aanpaste aan de situatie waarin hij verkeerde. Vertelde hij verhalen in een havenstadje dan gingen die over vissers en meren en dreigende stormen. Liep hij door een boerengebied nam hij graankorrels en zaaien en maaien als voorbeeld. In een druiven- en wijngebied gingen de verhalen over de wijngaard. Over de eigenaar en de werkers. Maar de boodschap paste Jezus nooit aan. Het ging over het rijk van gerechtigheid en vrede.
Wij, doopsgezinde christenen, zijn weliswaar niet van de wereld, maar we staan er wel midden in. We moeten dus een beetje met de tijd meegaan. De verpakking wat aanpassen, de boodschap niet. Uiteindelijk was de reclamekreet vroeger :
Het enige wat je weggooit, 
is de verpakking.
Dat is ook zo.  Maar die verpakking verleidt een mens ook tot de aankoop. Dat moeten we niet vergeten. Als de inhoud van de boodschap maar rechtop blijft staan.


Terug
 
Meer informatie   ANBI-register Doopsgezinde Gemeente Apeldoorn
contact maandblad privacy
routebeschrijving nieuwsbrief disclaimer
veelgestelde vragen inloggen colofon
2021 Doopsgezind.nl